zondag 17 maart 2013

Home-made cruesli

Met het oog op de halve marathon dat ik in juni ga lopen ben ik de laatste weken wat bewuster gaan eten.
Niet eens om af te vallen, maar om een sterker lichaam te krijgen.
Niet te veel slechte en bewerkte voedingsmiddelen innemen, maar echt nadenken over wat je in je mond stopt.
Natuurlijk eet ik heus weleens een stuk chocola, élke dag zelfs, maar dat snaaien, de honger naar iets lekkers, iets zoets, iets hartigs, je kent het wel, de drang om iets ongezonds in de mond te stoppen, dát is nu wel weg bij mij. 
Gewoon door na te gaan denken: heb ik hier nou echt zin in?
Maar...
ik ben wel gek op lekker eten!
En gelukkig gaan gezond en lekker toch wel héél goed samen!


Dagelijks eet ik 's ochtends een kom magere yoghurt met chiazaden, soms met, soms zonder cruesli.
Helaas zit er in cruesli uit de supermarkt toch aardig wat (riet)suiker, ook in de biologische en vaak vind ik het ook wel wat saai.
Ik mis vaak een goedgevulde hand met cruesli.
Dus ben ik vanochtend gaan experimenteren in de keuken met ingrediënten die ik al in huis heb en zodoende op de gok heerlijke Home Made Cruesli gemaakt.


Wat heb ik erin gedaan:

Een mok muesli (basismerk van C1000, zonder enige toevoegingen als suiker e.d.)
Een mok havervlokken
Een mok geraspte kokos
Een handje gedroogde abrikozen, in kleine stukjes gesneden
Een handje dadels, in kleine stukjes gesneden
Twee handjes notenmix, de grote noten halveren
Snufje zout
Paar eetlepels honing
Paar eetlepels pindakaas


De droge ingrediënten heb ik in een kom door elkaar geroerd.
In een steelpannetje heb ik de pindakaas en de honing verwarmd tot tegen het kookpunt aan.
Daarna dat mengsel door de rest geroerd totdat alles min of meer een laagje heeft.
Verdelen over een met bakpapier beklede bakplaat en ongeveer een half uurtje in een voorverwarmde oven van ongeveer 160 graden gedaan en knapperig laten worden.
Halverwege even omgeschept.

Echt de moeite (nou ja, moeite...) méér dan waard en o zo gezond.
Niet alleen voor bij het ontbijt, maar ook erg smakelijk als een handje slimme snack.


Ben benieuwd wat jullie ervan vinden!






7 opmerkingen:

  1. Dat lijkt me een heerlijk recept. Ik ben ook al even met goede voeding bezig en wil ook zoveel mogelijk de suikers weglaten.
    Ben ook dol op notenmuesli, eet deze ook bijna dagelijks met wat bliogarde yochurt, daarom lijkt dit me ook wel wat.
    Fijne zondag nog.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook mijn home-made cruesli gemaakt, maar jouw recept noteer ik ook even!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ik hier van vind? Het ziet er overheerlijk uit en als het ook nog eens gezond en suikerarm is....mmm...dan lijkt het mij de moeite meer dan waard!

    Lieve groetjes, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het ziet er lekker uit en gezond. Je moet eens op de blog van "stukjebijbeetje" gaan kijken. Ze doet ook aan "clean eating" net zoals zovelen hier in blogland en heeft vele lekkere recepten. Erg inspirerend.

    Groetjes Heidy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mmmmm, klinkt goed!
    Gaaf, de halve marathon lopen!
    groetjes Dineke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Klinkt heerlijk ! Ik eet elke ochtend ook magere yoghurt maar dan met gemengde
    noten en een beetje rozijnen.

    De chia-zaden neem ik ook al een tijdje maar dan gewoon in een glas water en dan
    even laten staan zodat alle voedingsstoffen opgelost worden.

    Voelt goed om gezonder en bewuster te eten en inmiddels
    ben ik iets meer dan 10 kilo kwijt:-)

    (Hoe gaat het trouwens met het afvallen van Marcel ?)

    En knap hoor , de halve marathon , ik wens je succes verder met de voorbereiding !

    Lieve groet Gea




    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik ben gek op noten en honing en ontbijt iedere ochtend met biogarde met cruesli, ik denk dat ik dit ook maar eens ga proberen!
    superknap dat je de halve marathon gaat lopen, succes met je voorbereiding!

    lieve groet, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen

Heel erg leuk dat je een reactie hebt achtergelaten, dank je wel!

Tot de volgende keer!